moonrocket_000
Motor

In de Volkswagen type 3 bus worden diverse motoren toegepast

Totaal overzicht toegepaste motoren voor de T3 bussen:

  • CS motor 1600 cc diesel 36 kW / 4200 rpm koppel 105Nm / 2800 rpm boring x slag = 76,5 x 86,4 mm compressie druk 1 op 23 Bar ontbrandings volgorde 1-3-4-2 produktiedatum 1/'81 t.m. 7/'87
  • CT motor 1600 benzine 37 kW / 4000 rpm (50Pk), koppel 103 Nm / 2400 rpm boring x slag = 85,5 x 69 mm compressiedruk 1 op 7,4 Bar ontstekingsvolgorde 1-4-3-2 octaangetal benzine 91 RON Carb.34PICT  Produktie: 5/'79 t.m. 12/'82
  • CZ motor 1600 cc benzine 34 kW / 4000 rpm (46Pk),  koppel 100 Nm / 2600 rpm boring x slag= 85,5x69 mm compressiedruk 1 op 6,6 Bar ontstekingsvolgorde 1-4-3-2 octaangetal 83 RON Carb. 34 PICT deze motor is aangepast voor landen met slechte kwaliteit benzine (laag octaangetal) Produktie: 5/'79 t.m. 12/'82
  • CU / CV motor 2000 cc luchtgekoelde boxer motor 51 kW / 70 Pk produktietijden 1980 t.m. 1983
  • DF motor 1900 cc benzine vanaf 10-'82 44 kW / 3700 rpm (60 Pk), koppel 140 Nm / 2200 rpm boringx slag= 94x69 mm compressiedruk 1 op 8,6 Bar ontstekingsvolgorde 1-4-3-2 octaangetal 91 RON Carb. 34PICT
  • DG motor 1900 cc benzine vanaf 10-'82 57 kW / 4600 rpm (78 Pk), koppel 141 kW / 2600 rpm boring x slag= 94x 69mm compressiedruk 1 op 8,6 Bar onstekingsvolgorde 1-4-3-2 octaangetal 91 RON
  • JX motor 1600 cc turbo diesel vanaf 8/1984 t.m. 7/1992, 51 kW of 70 Pk,koppel 138 nm bij 2500 rpm, boring x slag =76,5 mm x 86,5 mm, compressiedruk 1 op 23Bar
  • KY motor 1715 cc diesel motor vanaf 1987 t.m. 1992, 42 kW / 57 Pk, koppel 103 nm bij 2800 rpm,boring x slag= 79,5 x 85,4 mm, compressiedruk 1 op 23 Bar
  • SP motor 1913 cc waterboxer (WBX) van 8/'86 t.m. 10/'88, 54 kW / 73 Pk , 150 Nm bij 2600 rpm, boring x slag= 94 x 69 mm, compressiedruk 1 op 8,6 Bar.
  • DJ motor 2100 cc waterboxer (WBX) van 1985 t.m. 1992, 82 kW / 112 Pk, 174 nm bij 2800 rpm, boring x slag= 94 x 76 mm, compressiedruk 1 op 10,5 Bar
  • MV motor 2109 cc waterboxer (WBX) van'86 t.m. '92 , 70 kW / 95 Pk bij 4800 rpm, koppel 160 nM bij 2800 rpm, boring x slag= 94 mm x 76 mm, compressiedruk is 1 op 9 Bar , Digifant injectie systeem
  • SS motor 2109 cc waterboxer (WBX) vanaf 1989 met 54 kW / 73 Pk bij 4500 rpm, , koppel 145 nm bij 2800 rpm, Digifant injectie systeem.
  • SR motor 2109 cc waterboxer (WBX) vanaf 1986 met 64 kW / 87 Pk bij  4000 rpm, koppel 160 nm bij 2800 rpm, boring x slag= 94 x 46 mm, compressiedruk 1 op 9.0 Bar
!

Pakking inlaat spruitstuk

Inlaat spruitstuk pakking T3 transporters diesel motor
Indien het inlaatspruitstuk gedemonteerd is geweest, dient deze pakking vernieuwd te worden. U loopt anders het risico dat er valse lucht tussen de aansluitvlakken aangezogen gaat worden. Dat veroorzaakt een slecht lopende motor, en hij is dan niet goed meer af te stellen.

Pakkingring kleppendeksel

Half ronde pakking van speciaal rubber
Sluit aan de voorzijde het kleppendeksel af tegen olielekkage, samen met art.nr. 500-T045

Rubber strip kleppendeksel

Pakkingstrip van rubber
Zit bij de T3 dieselmotoren gemonteerd als afdichting van het kleppendeksel, samen met art.nr. 500-T044

Luchtfilter diesel motoren

Luchtfilter voor de diesel motoren VW-transporters

Spanbout V-snaar spanning

Bout voor de afstelling v.d. aandrijfriem v.d. dynamo
Deze speciale bout zit gemonteerd om de de (dynamo) V-snaar op de juiste spanning af te stellen

V-snaar diesel dynamo 90 Amp

V-snaar voor de diesels met stuurbekrachtiging
V-snaar voor de deiselmotoren van krukas naar waterpomp en dynamo bij 90 Amp dynamo v.a.1989  riem maat10x913 indien er een stuurbekrachtiging aanwezig is

Waterflens Diesel

Water aansluitstuk voor de dieselmotor
Dit water koppelstuk zit gemonteerd op de zijkant van het motorblok. Heeft 2 slang aansluitingen en tevens 2 openingen voor de sensoren.

Poelie voor waterpomp

Poelie voor waterpomp
Originele waterpomp poelie voor de Volkswagen Transporter T3 met diesel motor.
Deze poelie ( pully ) zit gemonteerd op de waterpompen ( zie art. nr. 500-T101cpl )van de 1.6 / 1.6 TD / 1.7 D diesel motoren vanaf 9 / '88 t.m. 7 / '92. De diameter van de waterpompnaaf is 30 mm, dat is het middelste gat van deze poelie.

Waterflens

Water aansluitflens aan de cilinderkop
Aansluitflens voor montage van de waterslangen aan de cilinderkop.

Expansievat koelwater 500-106

Koelwater expansievat vanaf 1985

Voor de waterboxers vanaf maand 8 / 1985 dient expansievat 500-T106 met bovenste pijp diameter 17 mm en onderste pijp diameter 25 mm.VW onderdeel nr. 025 121 403 B.  Misschien dat u er ook de niveau sensor bij wilt hebben? Zie dan art. nr. 800-304.