!

Knop versnellingspook Syncro 4 bak

Knop voor de Syncro versnellingspook
Speciale versnellingspook knop voor de Syncro uitvoering met 4 versnellingen

Drukslang hoofd cilinder

Drukslang voor de koppeling hoofd cilinder
Boven de pedalengroep zitten de hoofdrem cilinder maar ook de hoofd koppeling cilinder. Voor de verbinding zorgt deze speciale drikslang met benodigde wartel aansluitingen aan beide uiteinden.

Slang voor de koppeling

Slang voor de leiding v.d. koppeling
Deze verbindingsslang zit gemonteerd bij sommige Transporters tussen stalen leiding die van voor naar achteren loopt én de verticale leiding die naar de hulp koppeling cilinder loopt. Speciale hogedruk slang, alleen geschikt voor de hydraulische koppeling.

T-stuk schakelvork

T-stuk voor de schakelhaak voor de versnellingsbak met benzinemotor
Dit T-stuk voor de schakelvork, is bestemd voor de versnellingsbak met benzinemotor. Aan het achterste eind van de schakelstang, net naast de versnellingsbak, zit dit T-stuk. Daar vormt hij de verbinding naar de schakelvork opzij v.d. versnellingsbak. Ruimte door slijtage geeft een onzuivere schakel beweging en is merkbaar doordat o.a. de bak niet meer soepel wil schakelen. Weer leverbaar!

T-stuk schakelvork

T-stuk voor de schakelhaak voor de versnellingsbak met dieselmotor

Dit T-stuk voor de schakelvork is speciaal bestemd voor alle versnellingsbakken met dieselmotor. Hij zit aan het einde v.d. lange schakelstang, die van voorzijde naar de achterzijde loopt en hier de verbinding vormt tussen stang en schakelhefboom opzij van de versnellingsbak. Momenteel niet leverbaar voor de benzinemotor ( 600-T044) maar hiervoor is deze diesel uitvoering ook geschikt, het deel waarin de nylon bol komt is alleen wat hoger dan bij de benzine uitvoering en geeft geen enkel probleem. Weer leverbaar!

Schakelhaak

Schakelhaak voor de versnellingsbak v.a. 1983

Er bereikte ons klachten over de maatvoering van de nylon bol van dit artikel. We hebben nu wel de juiste maatvoering, de bol past nu met de juiste speling..

Schakelhaak voor alle VW-Transporters vanaf bouwjaar 1983. Deze vork schakelt rechtstreeks de tandwielassen in de versnellingsbak. Via het stangenstelsel wordt hij bediend. Voor de T3 t.m. 1982 is er schakelhaak 400-T144

Naaldlager prise as boxer motoren

toplager lbx wbx
Prise as lager (naaldlager ) voor de prise-as van de versnellingsbak in lucht - en waterboxer motoren.
De uitgaande as van de versnellingsbak, prise as genoemd, rust in een naaldlager in de motor achter de drukgroep ( koppeling ). Ook wel toplager genoemd. Dit lager geeft steun aan de prise as en kan door ouderdom of slechte smering kapot gaan. De drukgroep moet verwijdert worden om hem te vervangen, een klus die merendeels tegelijk gedaan wordt als de koppeling / drukgroep vervangen wordt óf de krukas kering vernieuwd moet worden wegens olielekkage. Dát is dan het moment om ook dit lagertje te vernieuwen. Voor de 2000 cc luchtboxer CU en CV motoren, de 1600 cc luchtboxer CT en CZ en alle 1900 en 2100 cc waterboxer motoren

Naaldlager prise as diesel motoren

toplager diesel (2)
Prise as lager ( naaldlager) voor de prise-as van de versnellingsbak van diesel motoren 1.6 / 1.6 TD en 1.7 liter
De uitgaande as van de versnellingsbak, prise as genoemd, rust in een naaldlager in de motor achter de drukgroep ( koppeling ). Ook wel toplager genoemd. Dit lager geeft steun aan de prise as en kan door ouderdom of slechte smering kapot gaan. De drukgroep moet verwijdert worden om hem te vervangen, een klus die merendeels tegelijk gedaan wordt als de koppeling / drukgroep vervangen wordt óf de krukas kering vernieuwd moet worden wegens olielekkage. Dát is dan het moment om ook dit lagertje te vernieuwen. Alleen voor de diesel motoren 1600 cc CS / 1600 cc turbo  JX / 1700 cc KY.

Prise-as dummy

Prise-as dummy voor het centreren v.d. koppelingsplaat

Handige hulp bij de montage v.d. drukgroep aan de motor: door hem eerst door de koppelingplaat te steken en dan in het prise-as lager ( toplager), kunt u de koppelingplaat juist centreren als de drukplaat vastgezet gaat worden. Zo voorkomt u dat straks bij montage v.d. motor op de bak, de prise as niet in de motor wil schuiven omdat de koppelingplaat niet in het midden zit..............dát geeft dan veel ellende!

Oliekeerring voor de prise-as

Deze oliekeerring wordt toegepast in het versnellingsbakhuis, waar de prise-as ( aandrijfas) uit de bak komt.
Indien deze oliekeerring lekt, kan versnellingsbak olie bij de koppeling komen en dat heeft weer een slippende koppeling tot gevolg. Door ouderdom, hoge temperaturen en onbalans v.d. prise-as kan hij gaan lekken. Indien u een koppelingsplaat gaat vervangen of de complete drukgroep, kunt u het beste ook deze oliekeering vervangen.