motor ct 37kw 50pk
Luchtboxer 1600 cc

Alle onderdelen voor de luchtboxer motoren in de Volkswagen Transporter T3.

Dit hoofdstuk bevat alleen onderdelen voor de 1600 cc luchtboxer motoren

Let u op de type code van de motoren waarop het onderdeel gemonteerd kan worden.

  • CT 1600 cc luchtgekoelde boxermotor 37 kW ( 50 Pk ) benzine ( min. 91 RON ) carburateur 1980 >> 1983
  • CZ 1600 cc luchtgekoelde boxermotor 34 kW ( 46 Pk ) benzine ( min. 83 RON ) carburateur 1980 >> 1983

Onderhoud gegevens 1600 cc luchtboxers:

IEDERE 7500 KM:

  • Motorolie verversen
  • Oliezeef reinigen

IEDERE 15.000 KM:

  • Oliefilter vernieuwen
  • Bougie's vernieuwen ( aandraai moment 30 Nm )

tot maand 5/ 1980 bougie met korte schacht van 12,7 mm bougie type W7 AC elektrode afstand 0,6 mm

na 5/ 1980 vanaf motornummer CT 065011 en CZ vanaf motornr. 002828: lange schacht van 19 mm  type W7 CC elektrode afstand 0,7 mm

Let echter op bij gereviseerde motoren: daarbij worden vaak cilinderkoppen geplaatst met lange schacht . Kijk onder het kleppendeksel naar het nummer dat in de cilinderkop staat, lange schacht met cilinderkop nummer 070 101 375 B

  • Contactpunten vernieuwen ( bij contactpunt gestuurde ontsteking )

IEDERE 30.000 KM:

  • Luchtfilter element vernieuwen ( minstens elke 2 jaar )
  • Brandstof filter vernieuwen

ELKE 2 JAAR:

  • Remsysteem van nieuwe remvloeistof voorzien

COMPRESSIEDRUK WAARDE:

METING DIENT BIJ VOLLEDIG GEOPENDE GASKLEP / STARTKLEP EN BEDRIJFSWARME MOTOR TE GEBEUREN.

Nieuwe motoren:

  • CT motor: 8 tot 10 bar
  • CZ motor: 6 tot   8 bar

Minimum druk

  • CT: 7 bar
  • CZ: 5 bar

Maximaal verschil: 2 bar

 

!

Kabel voor de verwarmingsklep CT en CZ

Kabel voor bediening v.d. rechter verwarmingsklep
Dit is de rechter kabel voor bediening v.d. verwarmingsklep bij de luchtboxer motoren CT en CZ. Aan het ene einde een stift en aan het andere uiteinde een oog. Klik op de foto voor meer afbeeldingen

Pakkingset voor olie aftap deksel

Pakkingset voor het olie aftap deksel
Het olie aftap deksel van de 1600 luchtboxer sluit de oliezeef ( 1000-030 ) op. Boven en onder de flens van die oliezeef zitten pakkingringen. Deze set vervangt die pakkingen.

Oliezeef 1600 luchtboxer

Olie zeef / filter voor de 1600 cc CT en CZ motoren

Bij het regelmatig onderhoud van de motor, hoort ook het vernieuwen van de oliezeef. Vaak slaat men dat over maar als je goed kijkt, dan bevinden zich "ongerechtigheden" in deze zeef. Dát is nu juist zijn functie: koolresten, vuil en onzuiverheden uit de motorolie filteren, zodat de motorolie zuiver blijft. Bespaar daarom - voor dit kleine bedrag - niet op het juiste onderhoud. Oliezeef incl pakkingset

Motorsteun rubber

Buitenste motorsteun rubber

Dit steun rubber is geschikt voor links en rechts aan de buitenzijde achteraan de motor.

Bonken van de motor bij optrekken en bij het starten, kán veroorzaakt worden doordat dit steunrubber gescheurd is. Het metalen deel is gevulcaniseerd met het rubber, dat is dan los gelaten. Venieuw altijd beide rubbers als u gaat vervangen.

Dop voor de vulpijp van de motorolie

Dop voor de vulpijp van de motorolie
De speciale dop voor de vulpijp van de motorolie, stevige kwaliteit.

Oliekeerring krukas

olie kering krukas vliegwielzijde

Transporter T3 krukas oliekeerring voor de 1600 cc luchtboxer

Deze oliekeerring voor de krukas zit achter het vliegwiel gemonteerd. Hij moet voorkomen dat de motorolie via de krukas naar buiten lekt. De koppeling kan dan besmeurd worden met de olie en gaat dan, in beginsel, slippen en later zelfs geheel niet koppelen. Lekt uw T3 bus motorolie en komt die tussen het pasvlak van motor op versnellingsbak? Dan dient de oliekeerring vernieuwd te worden. Maten: binnen 70 mm, buiten 90 mm, dik 10 mm

Olie vulpijp 16 LBX

Origineel Volkswagen olievulpijp voor 1600 luchtboxers
Originele Volkswagen olievulpijp voor de 1600 cc CT en CZ luchtboxer motoren. Levering zonder dop, die is ook bij ons te koop

Tandwiel voor de krukas

Krukas tandwiel
Dit tandwiel voor de krukas drijft de nokkenas aan en kan op de juiste plek geplaatst worden vanwege de 2 kenmerken op dit tandwiel.

Deksel voor de oliepomp

Deksel voor de oliepomp
Alle waterboxers en luchtboxers hebben dit deksel voor de oliepomp, welke achter de krukas poelie gemonteerd is. Speciale moeren dienen om dit deksel lekvrij te monteren (  500-935 M ).

Pakking onder de benzinepomp

Pakking tussen tussenstuk en benzinepomp
Boven en onder het isolatie tussenstuk v.d. benzinepomp zitten deze pakkingen gemonteerd. Indien u de pomp los heeft gehad , verdient het aanbeveling deze pakkingen te vernieuwen. Dat om motorolie lekkage te voorkomen, geschikt voor de 1600 luchtboxers en alle waterboxers met mechanische benzinepomp